Pappas havregrynskaka

Det här är ett recept som min pappa brukade göra. Min avskrift är lite otydlig och orginalet är skrivet enligt gamla mått. 

(null)

1 kkp (1,5 dl) smör
2 kkp (3 dl) socker
2 ägg
2 kkp (3 dl ) mjölk
4 kkp (6 dl ) havregryn 
3 tsk jästmjöl (bakpulver) 
9 söt - 5 bittermandel

Rörs ihop. 1 tim 175 grader. Äts med vaniljsås el vispgrädde.

Tydligare än så här står det inte i mitt recept. När jag gjorde det nu senast smälte jag smöret och tog bittermandelolja i stället för bittermandel. Sötmandel hoppade jag över. Tar man i mandel så maler man dessa i en kvarn innan man blandar i dem. Det borde fungera med lite mandelmjöl och bittermandelolja också. Smaken av bittermandel sätter karaktär på kakan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0