Tinas fläskestek

 
Jag älskar dansk fläskestek men tycker det är så svårt att lyckas med att få svålen så där härligt knaprig. Min lycka var fullständig häromdagen när jag lyckades för första gången Tack vare Tina Nordströms recept. 
Jag beskriver bara fläskesteken. Gå till tina.se för att få fullständigt recept. 
 
Jag satte ugnen på ca 130 grader
jag skårade svålen tunt en bit ner i fettet
svålen gneds in rejält med salt, några matskedar
jag la köttet med svålen neråt i en ugnsform
jag hällde några dl vatten ner i formen 
jag la ner lite äpple- och lökbitar ner i formen och kryddade köttet runt om med salt och vitpeppar
formen ställdes in i ugnen i ca 35 minuter
Ta ut formen och vänd på steken
öka värmen till 175 grader
stek köttet ytterligare i ca 1 timme
 
det sista man gör är öka temperaturen till 250 grader och grill
låt svålen puffa upp inågra minuter
 
den här blev helt fantastisk! 
Tack Tina Nordström för detta fantastiskarecept
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0