Slaktarbiff, njurtapp

Idag fick jag tag i en bit slaktarbiff till bra pris. Jag läste att man kunde grilla köttet men vi valde att steka det i rikligt med smör. 

500 g slaktarbiff 
Tre kiwi
150 g smör
2 msk kapris
Vinäger 
Salt och peppar

Dela köttbiten längs med hinnan och skär bort den. Skär kiwi i skivor och lägg runt köttet. Låt kiwin möra köttet i rumstemperatur en stund. Mitt kanske låg i ca 30 min. 

(null)

Plocka bort kiwin och stek den på hög värme i rikligt med smör tills köttet är rare/medium rare. Svep in köttet i folie och låt det vila en stund. Häll vinäger och kapris i stekfettet. Skär upp köttet i tunna skivor. Titta noga på strukturen på köttet så man skär åt rätt håll. Häll stekskyn med vinäger och kapris över köttet. 

Om man vill ta vara på kiwin kan man göra en chutney av den. Stek rödlök och kiwin i smör. Smaksätt med honung och chiliflakes. 
Jag stekte även lite andra grönsaker och serverade till köttet. Vi tog även en klick bearnaisesås till. 

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0